I denne episode skal vi især fokusere på informatikfaglighed i folkeskolen. Mere specifikt ser vi på forsøgsfagligheden Teknologiforståelse, som er et projekt på 46 udvalgte skoler i hele landet.
(Obs: Ser du ikke afspilningslink til podcastepisoden herunder, er der sandsynligvis fordi, du ikke har accepteret statistik-cookies. Dette er nødvendigt for at kunne afspille podcasten herfra.)
Målet med Tekforsøget, som vi kalder det for nemheds skyld, er at undersøge, hvordan man på alle klassetrin kan undervise i mange forskellige aspekter af elevernes teknologiforståelse, fra techgiganternes indflydelse til helt grundlæggende programmering.
En central del af forsøget er fokus på fire grundlæggende kompetencer: digital myndiggørelse, teknologisk handleevne, computational thinking og digitalt design og designprocesser.
Forsøget afprøver to modeller for arbejdet med teknologiforståelse i folkeskolens obligatoriske undervisning: dels som selvstændigt fag, dels som undervisning integreret i eksisterende fag. Altså både SOM fag og I fag.
I denne episode kommer vi dog primært til at høre om eksempler på anvendelsen af teknologi som en del af andre fag - dansk, matematik og så videre - og vi skal både høre om fotosyntese, cykelhjelme og intelligente skolemøbler.
I episoden medvirker Maria Damlund fra Hornbæk Skole og Mark Krogh Holler fra Sofiendalskolen i Aalborg.
LINKS
Teknologiforståelse i folkeskolen
Hornbæk Skole: Teknologiforståelse
Podcasten er produceret af Anders Høeg Nissen, podLAB.
Denne side er senest redigeret 3. november 2020.