Efter- og videreuddannelse
It-vest har som én af sine kerneopgaver at udbyde fleksibel efteruddannelse, der adresserer arbejdsmarkedets behov for kompetenceudvikling inden for it og digitalisering.
Aktuelt udbydes tre masteruddannelser i regi af It-vest - alle i et samarbejde mellem en række universiteter.
Desuden har It-vest opmærksomhed på, at der er behov for at afprøve andre former for efteruddannelse. I It-vests aktuelle strategi er der derfor fokus på et øget samarbejde med aftagere om relevant udbud og et øget samarbejde om udbud - i Vestdanmark og nationalt.
Følg links til de tre masteruddannelser herunder eller læs mere nedenfor.
Master i it
Masteruddannelsen i it er et tilbud til it-professionelle om fleksibel, erhvervsrettet efteruddannelse på højt akademisk niveau.
Med mellem 250 og 300 studerende om året er masteruddannelsen i it i top 5 blandt masteruddannelser i Danmark målt på årsaktivitet. Uddannelsen blev i 2020 hædret med Informatics Europe's pris Best Practices in Education.
Masteruddannelsen i it henvender sig til medarbejdere i både offentlige og private virksomheder, der arbejder med
- softwareudvikling
- ledelse af it
- forretningsudvikling med it
- produkt- og serviceudvikling med it
og har lyst til ny viden og kompetencer til brug i deres daglige arbejde og professionelle karriere.
Masteruddannelsen i it er udviklet og gennemføres af universiteterne i It-vest-samarbejdet. De tre universiteter, Syddansk Universitet, Aalborg Universitet og Aarhus Universitet, bidrager hver især med deres spidskompetencer inden for it, mens It-vest står som koordinator for uddannelsen.
Uddannelsen tilbyder fag inden for to linjer:
- Softwarekonstruktion
- Organisation
samt to specialiseringer
- It-sikkerhed
- Informationssikkerhed
Master i ikt og læring
Masteruddannelsen i ikt og læring er efter-/videreuddannelse for personer, der arbejder med integration af informations- og kommunikationsteknologi (ikt) i læreprocesser i både uddannelsessektoren og erhvervslivet.
Uddannelsen sigter imod at uddanne:
- undervisere, der kan integrere ikt i læreprocesser
- planlæggere, der kan tilrettelægge implementering af ikt i uddannelser
- uddannelsesansvarlige, der kan udnytte ikt i forbindelse med medarbejderudvikling i organisationer og virksomheder
- softwareudviklere og designere, der kan integrere læringsaspektet i forbindelse med design og udvikling af ikt-produkter og læringsomgivelser.
Der bliver på uddannelsen arbejdet teoretisk og praktisk med kommunikation, læring, medier, teknologi og design.
Uddannelsens fire kerneområder er:
- Ikt-baserede læreprocesser
- Ikt og interaktionsdesign
- Ikt og læring i organisationer
- Ikt og didaktisk design
Hertil kommer en række valgmoduler samt projektmoduler.
Det er muligt at deltage som både deltids-, fuldtids- og enkeltmodulstuderende.
Uddannelsen udbydes i et samarbejde mellem Aalborg Universitet, Aarhus Universitet, Copenhagen Business School, Roskilde Universitet og It-vest.
Master i informatikundervisning
Masteruddannelsen i informatikundervisning henvender sig specifikt til gymnasielærere, der ønsker at opnå undervisningskompetence i faget informatik, men uddannelsen kan også være relevant for undervisere fra andre uddannelsesinstitutioner, for eksempel professionshøjskoler.
Uddannelsen er bygget op om det obligatoriske kernestof, der indgår i de faglige mindstekrav for undervisning i informatik på gymnasieniveau.
De obligatoriske kurser omfatter i alt 60 ECTS (svarende til et års fuldtidsuddannelse). Uddannelsen er tilrettelagt fleksibelt, så deltagerne kan gennemføre 10-15 ECTS pr. semester.
Det er muligt at vælge enkelte moduler på 5-10 ECTS fra uddannelsen, hvis ikke man ønsker at sammensætte fag til en hel master i informatikundervisning.
Masteruddannelsen i informatikundervisning udbydes af Aarhus Universitet i et nationalt samarbejde mellem seks danske universiteter: IT-Universitetet i København, Københavns Universitet, Roskilde Universitet, Syddansk Universitet, Aalborg Universitet og Aarhus Universitet.
Undervisningen gennemføres som blended learning i en kombination af enkelte hele fremmødedage, virtuelle aftenmøder og rene e-læringsaktiviteter. Undervisningen er tilrettelagt ud fra forventningen om, at deltagerne har job som gymnasielærere ved siden af uddannelsen.
Denne side er senest redigeret 26. maj 2023