Computational thinking - at tænke med maskiner- en podcast-serie fra It-vest.

Intelligente skolemøbler og mikrocomputere – computationelle kompetencer i folkeskolen

Sæson 2. Episode 12. Udgivet 4. november 2020.

I denne episode skal vi især fokusere på informatikfaglighed i folkeskolen. Mere specifikt ser vi på forsøgsfagligheden Teknologiforståelse, som er et projekt på 46 udvalgte skoler i hele landet.

(Obs: Ser du ikke afspilningslink til podcastepisoden herunder, er der sandsynligvis fordi, du ikke har accepteret statistik-cookies. Dette er nødvendigt for at kunne afspille podcasten herfra.)
 

Målet med Tekforsøget, som vi kalder det for nemheds skyld, er at undersøge, hvordan man på alle klassetrin kan undervise i mange forskellige aspekter af elevernes teknologiforståelse, fra techgiganternes indflydelse til helt grundlæggende programmering.

En central del af forsøget er fokus på fire grundlæggende kompetencer: digital myndiggørelse, teknologisk handleevne, computational thinking og digitalt design og designprocesser.

Forsøget afprøver to modeller for arbejdet med teknologiforståelse i folkeskolens obligatoriske undervisning: dels som selvstændigt fag, dels som undervisning integreret i eksisterende fag. Altså både SOM fag og I fag.

I denne episode kommer vi dog primært til at høre om eksempler på anvendelsen af teknologi som en del af andre fag - dansk, matematik og så videre - og vi skal både høre om fotosyntese, cykelhjelme og intelligente skolemøbler.

I episoden medvirker Maria Damlund fra Hornbæk Skole og Mark Krogh Holler fra Sofiendalskolen i Aalborg.

 

LINKS

Teknologiforståelse i folkeskolen 

Hornbæk Skole: Teknologiforståelse 

Sofiendalskolen i Aalborg 

Maria Damlund 

Mark Krogh Holler

Podcasten er produceret af Anders Høeg Nissen, podLAB.

 


Denne side er senest redigeret 3. november 2020.