I denne episode skal vi se nærmere på brugen af agentbaserede modeller i naturfagsundervisningen i gymnasiet, hvor de blandt meget andet bliver brugt til at vise, hvordan cellemembraner og klimaet fungerer.
(Obs: Ser du ikke afspilningslink til podcastepisoden herunder, er der sandsynligvis fordi, du ikke har accepteret statistik-cookies. Dette er nødvendigt for at kunne afspille podcasten herfra.)
Fokus i episoden er især på den såkaldte CMC-tilgang, der sætter Code, Modelling og Content i en slags dynamisk sammenspil, så eleverne både lærer noget om kode, om hvordan modeller fungerer, og - naturligvis - om det faglige indhold.
Det handler om at skabe et balanceret flow mellem det faglige indhold, en model af et fænomen, og så koden bag modellen, som lærere og elever kan tilpasse og omprogrammere.
Samtidig åbner brugen af modellerne også for nye typer af dialog og samarbejde mellem både lærere og elever.
I episoden medvirker Line Have Musaeus og Keld Nielsen fra Aarhus Universitet, Solveig Skadhauge fra Nærum Gymnasium og Eigil Dixen, pensioneret rektor for Egaa gymnasium.
LINKS
Line Have Museaus, Aarhus Universitet
Keld Nielsen, Aarhus Universitet
Solveig Skadhauge, Nærum Gymnasium
CTiMNAT på Center for Computational Thinking & Design
Epidemier, klimamodeller og mange andre NetLogo-eksempler fra CTiMNAT
Podcasten er produceret af Anders Høeg Nissen, podLAB.
Denne side er senest redigeret 22. oktober 2020.