På universitetet i Oslo arbejder man med at bruge computationelle metoder i undervisningen – og det kan føre vidt omkring: fra fjederbårne penduler til tankeeksperimenter om 'omvendt tyngdekraft'!
(Obs: Ser du ikke afspilningslink til podcastepisoden herunder, er der sandsynligvis fordi, du ikke har accepteret statistik-cookies. Dette er nødvendigt for at kunne afspille podcasten herfra.)
I denne episode skal vi til Oslo for at besøge blandt andre Anders Malthe-Sørenssen, der er leder af CCSE, Center for Computing in Science Education, ved Universitetet i Oslo.
Her arbejder man med at undersøge, hvordan computationelle metoder kan bruges i især fysikuddannelsen, men også hvordan metoderne samtidig grundlæggende ændrer, hvordan man overhovedet underviser.
Anders Malthe-Sørenssen er nemlig af den opfattelse, at den traditionelle tætte kobling mellem matematik og fysik gør det svært at løse “rigtige” problemer og begrænser de studerendes mulighed for at tænke problemløsende og kreativt.
Ud over Anders møder vi også hans kollega Tor Ole Odden, der især arbejder med såkaldte computationelle essays – en slags projektrapporter, der kombinerer tekst med kode i både beskrivelsen, undersøgelsen og løsningen af et givet problem – f.eks. hvad der ville ske, hvis man kunne vende tyngdekraften om...
Endelig medvirker Karl-Henrik Fredly, der er studerende på Fysisk institutt ved Universitetet i Oslo.
LINKS
CCSE - Center for Computing in Science Education
Computationelle essays – masser af eksempler
Podcasten er produceret af Anders Høeg Nissen, podLAB.
Denne side er senest redigeret 26. november 2020.