I denne episode skruer vi tiden tilbage til 19. maj 2022, hvor der var konference om computationelle kompetencer i uddannelse. Konferencen samlede op på indsatsen i grundskolen og på gymnasier og universiteter indtil nu og diskuterede, hvad der skal ske fremover med de mange ambitioner om at gøre informatik til en del af vores uddannelser på alle niveauer.
(Obs: Ser du ikke afspilningslink til podcastepisoden herunder, er der sandsynligvis fordi, du ikke har accepteret statistik-cookies. Dette er nødvendigt for at kunne afspille podcasten herfra.)
Vi begynder i det helt store perspektiv med at se på, hvordan tale, skrift og matematik har revolutioneret vores måde at forstå verden på op gennem menneskehedens historie, og hvordan computationelle kompetencer nu er i gang med at føre til en ny revolution.
Og bagefter dykker vi så ned i hverdagen her i Danmark, anno 2022.
Konferencen 19. maj på Aarhus Universitet var på mange måder en slags midtvejsevaluering, der samlede op på indsatsen i grundskolen og på gymnasier og universiteter indtil nu og samtidig forsøgte at se på, hvad der skal ske fremover med de mange ambitioner om at gøre informatik til en del af vores uddannelser på alle niveauer.
Vi ser på den aktuelle status i både grundskolen, på gymnasiet og universitetet og skal også høre input fra lærerne, der jo i sidste ende er dem, der skal stå for undervisningen i de computationelle kompetencer.
LINKS
Poul Toft Frederiksen – Grundfos Fonden
Mads Joakim Sørensen – Engineer the Future
Martin Ingemann – Egaa Gymnasium
Berit Eika – Aarhus Universitet
Regitze Flannov – Danmarks Lærerforening
Jacob Bendtsen – It-lærerforeningen
Podcasten er produceret af Anders Høeg Nissen, podLAB.
Denne side er senest redigeret 1. juli 2022.