Computational thinking - at tænke med maskiner- en podcast-serie fra It-vest.

Computationelle kompetencer – en revolution i hovedet og på skemaet

Sæson 4. Episode 19. Udgivet 1. juli 2022.

I denne episode skruer vi tiden tilbage til 19. maj 2022, hvor der var konference om computationelle kompetencer i uddannelse. Konferencen samlede op på indsatsen i grundskolen og på gymnasier og universiteter indtil nu og diskuterede, hvad der skal ske fremover med de mange ambitioner om at gøre informatik til en del af vores uddannelser på alle niveauer.

(Obs: Ser du ikke afspilningslink til podcastepisoden herunder, er der sandsynligvis fordi, du ikke har accepteret statistik-cookies. Dette er nødvendigt for at kunne afspille podcasten herfra.)
 

Vi begynder i det helt store perspektiv med at se på, hvordan tale, skrift og matematik har revolutioneret vores måde at forstå verden på op gennem menneskehedens historie, og hvordan computationelle kompetencer nu er i gang med at føre til en ny revolution.

Og bagefter dykker vi så ned i hverdagen her i Danmark, anno 2022.

Konferencen 19. maj på Aarhus Universitet var på mange måder en slags midtvejsevaluering, der samlede op på indsatsen i grundskolen og på gymnasier og universiteter indtil nu og samtidig forsøgte at se på, hvad der skal ske fremover med de mange ambitioner om at gøre informatik til en del af vores uddannelser på alle niveauer.

Vi ser på den aktuelle status i både grundskolen, på gymnasiet og universitetet og skal også høre input fra lærerne, der jo i sidste ende er dem, der skal stå for undervisningen i de computationelle kompetencer.

 

LINKS

Poul Toft Frederiksen – Grundfos Fonden

Mads Joakim Sørensen – Engineer the Future

Martin Ingemann – Egaa Gymnasium

Berit Eika – Aarhus Universitet

Regitze Flannov – Danmarks Lærerforening

Jacob Bendtsen – It-lærerforeningen

Podcasten er produceret af Anders Høeg Nissen, podLAB.

 


Denne side er senest redigeret 1. juli 2022.