It i gymnasiet
It-vest gennemførte i årene 2011-13 projektet It i gymnasiet for at støtte de gymnasier, der dengang valgte at udbyde det nye forsøgsfag informationsteknologi.
Initiativet resulterede bl.a. i
- udvikling af undervisningsmaterialer, der blev stillet frit til rådighed på hjemmesiden iftek.dk,
- udvikling og gennemførelse af to kursusforløb, hvor 96 undervisere på det nye fag gennemførte i alt 239 kursusdage i 2011-12,
- gennemførelse af konferencen Danske unge på vej mod digital dannelse, der havde ca. 200 deltagere 13. maj 2013.
Efter forsøgsperioden blev faget permanentgjort under navnet informatik.
Herefter har It-vest fortsat haft fokus på at yde starthjælp til den nye faglighed gennem tilbud om efteruddannelse til gymnasielærere, der skal opfylde de faglige mindstekrav for at undervise i Informatik.
- Gymnasielærere har taget fagpakker på masteruddannelsen i it, og i årene 2017-19 blev der udviklet og udbudt fagpakker specifikt målrettet undervisere i informatik. Disse fagpakker tiltrak mere end 150 studerende, hvoraf nogle gennemførte flere fagpakker.
- Sideløbende hermed udvikledes masteruddannelsen i informatikundervisning i et samarbejde mellem seks danske universiteter. Uddannelsen havde sit første optag i efteråret 2020.
Danske unge på vej mod digital dannelse
"Danske unge på vej mod digital dannelse" var en konference om faget informationsteknologi i gymnasiet - afholdt af It-vest og Center for Scienceuddannelse 13. maj 2013. Konferencen havde ca. 200 deltagere.
Denne konference er afviklet - ønsker du at se slides fra oplægget, kan det ske ved henvendelse til it-vest@it-vest.dk
Program:
- Digital dannelse: Kreativ og kritisk innovation
- Indsigt og udsyn med Informationsteknologi, v/ Michael E. Caspersen, leder af Center for Scienceuddannelse, Aarhus Universitet
- Informationsteknologi - et kreativt, kritisk og konstruerende fag v/ Jacob Stenløkke Bendtsen, lektor ved Hvidovre Gymnasium og HF, formand for It-lærerforeningen
- Hvorfor har samfundet brug for digital dannelse, v/ Susanne Bødker, professor, medstifter af Participatory Information Technology Centre, Aarhus Universitet
- Digital dannelse i internationalt perspektiv
- Why everyone will need digital literacy in their life, v/ Mark Guzdial, professor ved Georgia Institute of Technology
- Digital literacy: Why every child should learn computing from primary school onwards, v/ Simon Peyton Jones, professor, forskningsleder ved Microsoft Research Cambridge
- Paneldebat om betydningen af, at gymnasieelever får digital dannelse
- Indledning ved Morten Østergaard (RV), minister for forskning, innovation og videregående uddannelser
- Paneldeltagere:
- Anne Frausing, Gymnasieskolernes Rektorforening, rektor for HF-Centret Efterslægten
- Annegrethe Larsen, kontorchef for de gymnasiale uddannelser, Børne- og undervisningsministeriet
- Morten Bangsgaard, adm. direktør i IT-Branchen
- Michael E. Caspersen, leder af Center for Scienceuddannelse ved Aarhus Universitet
- Gitte Møldrup, direktør for It-vest - samarbejdende universiteter
- Simon Peyton Jones: Computing at School: How the UK is radically reshaping its curriculum for the 21st century
- Mark Guzdial: CS10K: Providing access to computing education across the US
Deltagere i projektet
Bag projektet It i gymnasiet stod It-vest i samarbejde med Center for Scienceuddannelse ved Aarhus Universitet, It-lærerforeningen og Egaa Gymnasium.
Gymnasierektorernes foreninger, it-erhvervet og universiteterne bakkede op om initiativet.
Region Midtjylland gav støtte til et udviklingsprojekt under initiativet.
Masteruddannelsen i informatikundervisning
Masteruddannelsen i informatikundervisning udbydes siden efteråret 2020 af Aarhus Universitet i et samarbejde med fem øvrige danske universiteter: IT-Universitetet i København, Københavns Universitet, Roskilde Universitet, Syddansk Universitet og Aalborg Universitet.
Denne side er senest redigeret 19. april 2022.