Algoritmisk kunst i børnehøjde – om tværfaglighed, kompetenceudvikling, tekstprogrammering og motivationer

Algoritmisk kunst er et udviklings- og forskningsprojekt mellem PH Absalon, DPU (AU) og IKP (AAU), samt en række skoler, som sammen udforsker måder at arbejde kompetenceorienteret på på tværs af teknologiforståelse, billedkunst og matematik gennem det fælles genstandsfelt ”algoritmisk kunst”. Projektet, som er i sit 2. år, anvender OpenProcessing som platform, og deltagende klasser spænder fra 3.- 8. årgang samt en specialrække.

I projektet afsøges, hvordan der kan skabes situationer i undervisningen, hvor hvert fag/faglighedsblik på det fælles beriger elevernes forståelser og arbejde, samtidig med at lærerne oplever de andres blikke som potentielt fornyende for deres egen fagforståelse. Eller sagt på en anden måde: Hvor supplerer de tre fag/fagligheder hinanden i det konkrete arbejde med algoritmisk kunst, og hvor befrugter de hinanden og ansporer til nye praksisser? Og i forlængelse af dette; hvordan kan den kompetenceorienterede tilgang bidrage til implementering af teknologiforståelse som en særlig faglighed i eksisterende fag generelt?

På dette webinar viser oplægsholder Eva Petropouleas eksempler på forløb og elevproduktioner fra projektet og fortæller om de foreløbige fund, som har vist sig undervejs.

 

Oplægsholder: Eva Petropouleas

Eva Petropouleas har været ansat som pædagogisk konsulent i CFU Absalon siden 2014, hvor hun arbejder med teknologiforståelse i forskellige sammenhænge, bl.a. som udvikler og underviser i forbindelse med projekter, kursusindsatser, kommunale kompetenceudviklingsforløb og specialiseringsmoduler på læreruddannelsen. Eva Petropouleas var desuden medlem af skrivegruppen for det 1-årige valgfag i teknologiforståelse og i arbejdsgruppen for erhvervsinformatik og deltog i det nationale forsøg som faglig udvikler for teknologiforståelse som fag på mellemtrinnet. Forinden har hun undervist i udskolingen i dansk, sprog og praktisk-/musiske fag i 12 år og etablerede Egedal CoderDojo 2013-2015.

Udgivelser: Medforfatter til bøgerne ”Programmering i praksis- didaktiske design og læringspotentialer i grundskolen”, Dafolo, 2017, og til webbogen ”Erhvervsinformatik, Forlaget Praxis, 2020.

 

 

Dato

Webinaret finder sted onsdag d. 8. januar 2025, kl. 15:30-16:30. 

Tilmeldning

Målgruppe

Dette webinar er særligt for undervisere med fokus på teknologiforståelse, billedkunst og matematik på grund- og ungdomsuddannelser, men åbent for alle interesserede.

Zoom-link til webinaret

1-2 dage inden webinarets afholdelse vil du få tilsendt et Zoom-link til den mail, du har tilmeldt dig med. 

Kontaktperson

Har du spørgsmål til webinaret, er du velkommen til at kontakte It-vests relationschef Thomas Hvergel Jensen på tlf. 3059 5768 eller på thj@it-vest.dk 

Relaterede aktiviteter