It-vest indbød sammen med Center for Computational Thinking & Design ved Aarhus Universitet og Danske Science Gymnasier til konferencen Computationelle kompetencer i uddannelse, der løb af stablen 19. maj 2022.
På denne side kan du finde links til video af oplæggene, programmet, billeder og illustrationer fra dagen. God fornøjelse.
Program
Del 1. Computationelle kompetencer – hvorfor, hvad og hvordan?
Kl. 13.00 - 14.30
Velkomst og introduktion til konferencen ved Marianne Graves, vicecenterleder for Center for Computational Thinking and Design, Aarhus Universitet og Lisbeth Knudsen, strategidirektør for Mandag Morgen og dagens konferencier Se video.
Computationelle kompetencer i uddannelse
ved Michael E. Caspersen, direktør for It-vest
Se video.
Revolution i hovedet – de langsigtede perspektiver i computational thinking
ved Poul Toft Frederiksen, Head of Programme, Research and Learning ved Grundfos Foundation
Se video.
Computational literacy as a driver for disciplinary renewal (keynote)
ved Anders Malthe-Sørenssen, professor ved Universitetet i Oslo
Se video.
Computational thinking i gymnasiefag: visioner og resultater fra et 4-årigt udviklingsforløb
ved Jonas Ørbæk Hansen, underviser på Silkeborg Gymnasium, Frode Peulicke, underviser på Gefion Gymnasium og Line Have Musaeus, forskningsleder på Center for Computational Thinking & Design, Aarhus Universitet
Se video.
Pause og forfriskninger
Kl. 14.30 - 15.00
Del 2: Computationelle kompetencer – hvordan forløser vi potentialet?
Visioner for hele uddannelsessektoren – grundskolen, ungdomsuddannelserne og universitetsuddannelserne
Kl. 15.00 - 16.30
Computermodeller og teknologiforståelse – computationelle kompetencer i grundskolen
ved Mads Joakim Sørensen, projektleder ved Engineer the Future
Se video.
Digital teknologi i gymnasiet: fremtidens faglighed og dannelse
ved Martin Ingemann, rektor på Egaa Gymnasium
Se video.
Digitalt kompetente kandidater
ved Berit Eika, prorektor ved Aarhus Universitet
Se video.
Paneldebat: Hvordan realiserer vi potentialet – lokalt og i fællesskab?
- Hanne Roed, Radikale Venstre,
- Jens Joel, Børne- og undervisningsordfører, Socialdemokratiet
- Anders Malthe-Sørenssen, professor ved Universitetet i Oslo
- Marianne Graves, vicecenterleder for CCTD, Aarhus Universitet
- Line Have Musaeus, forskningsleder på CCTD, Aarhus Universitet
Se video.
Afrunding
Del 3: Bobler, hapsere og netværk
Kl. 16.30 - 17.30
Aulaen på Aarhus Universitet, hvor konferencen fandt sted torsdag 19. maj 2022. Foto: Jesper Rais, AU Foto.
Slides og video
På denne side kan du se eller gense videoer af dagens oplæg. Du finder videoerne under præsentationen af konferencens program. Ønsker du at se slides fra oplæggene, kan det ske ved henvendelse til It-vest: it-vest@it-vest.dk.
Interessegrupper (SIG)
Har du lyst til at gå videre ad de spor, der blev udstukket på konferencen, har du mulighed for at tilmelde dig en eller flere særlige interessegrupper (SIG).
Baggrund og ressourcer
Find diverse baggrundsinformationer og ressourcer om informatik og informatikkens relation til andre fag.
Fotos
Vi har samlet en række fotos, så du kan få et indtryk af konferencen 19. maj.
Live facilitering
Under konferencen lavede Mie Nørgaard på stedet en grafisk illustration af konferencens temaer.
Program
Programmet fra konferencedagen, bl.a. med en række artikler og deltagerliste, kan du læse online.
Oplægsholdere
Læs mere om konferencens oplægsholdere.
Målgruppe
Konferencen henvendte sig til alle, der interesserer sig for den transformation, der er på vej i hele uddannelsessystemet, hvor informatik og computationelle metoder vil bidrage til at skabe ny erkendelse og nye måder at arbejde og udtrykke sig på.
Formål
Formålet med konferencen var at markere afslutningen på CTiMNAT-projektet, som Center for Computational Thinking & Design har gennemført, og hæve blikket til visionerne for computationelle kompetencer i hele uddannelsessektoren – fra grundskole til videregående uddannelser.
Arrangører
Bag konferencen stod It-vest - samarbejdende universiteter, Center for Computational Thinking and Design, Aarhus Universitet og Danske Science Gymnasier.