Til en ny bog med titlen Perspectives on Digital Humanism har It-vests direktør Michael E. Caspersen skrevet et kapitel, der handler om den danske tilgang til informatik/teknologiforståelse i folkeskolen og ungdomsuddannelserne med særlig vægt på de humanistiske aspekter.
Michael E. Caspersens bidrag har titlen Informatics as a Fundamental Discipline for General Education – The Danish Perspective. Kapitlet hører under temaet Education and Skills of the Future. Inden for samme tema har Johanna Seibt fra Aarhus Universitet bidraget med kapitlet Educational Requirements for Positive Social Robotics.
Bogen behandler 11 forskellige temaer om aspekter af relationen mellem mennesker og den digitale teknologi og om at bevare kontrollen med teknologien i takt med, at denne bliver mere og mere avanceret og grænseoverskridende – i mange forskellige betydninger af ordet.
Der er i alt 60 forfattere bag bogen, bl.a. Helga Nowotny (tidligere præsident for det europæiske forskningsråd). Godt 40 bidragydere er fra Europa, og derudover er der bidrag fra USA, Sydamerika, Afrika og Asien.
Den fysiske version af bogen udkommer på forlaget Springer i efteråret 2021, men onlineversionen er frit tilgængelig nu.
Bogen er en del af The Digital Humanism Initiative, som bl.a. afholder regelmæssige onlineforedrag inden for emnet.
Denne side er senest redigeret 30. august 2021